onsdag 5. oktober 2011

Stallen, så god som ny!

Vi har "pusset opp" i fjøset. 
Jeg har tatt for meg den gamle stallen der vi bruker å ha griser.
Om sommeren er det dårlig med gris her.
Passer best i vinterhalvåret, da er de nemlig mer renslig. 

Deilig med litt mindre dyr på sommerstid også,
kuene går ute og fjøstiden blir litt kortere
og det blir mer tid til avslapping og kos.

(Innimellom resten av bondepliktene med rundballepressing og annet styr..)

Slik så det ut etter jeg hadde feiet og vasket vekk alle edderkoppene i taket og på veggene.
Det er utrolig hvor mye støv og spindelvev det blir ute i fjøset.
Synes det er deilig og få det vekk, 
spesielt de største edderkoppene.
Vanligvis gjør det meg ikke noe når de bare sitter der inne i nettene sine, men når de begynner å krype rundt, da liker jeg meg ikke særlig godt.
(Takk til Bonden min for hjelpen med de største edderkoppene)

Det er en takknemlig jobb.
Etter bare noen få malingsstrøk synes det,
og rommet blir mye lysere og mer trivelig. 
Da er det jo moro og holde på. 
 For å gjøre det litt ekstra koselig har jeg malt et par griser på veggen.
Det ble lyst og trivelig med nymalte tak og vegger, men litt for hvitt.
Så da ble malingskurven tatt frem, og disse to ble resultatet. 
(Men jeg kan slappe av, grisene vil gjøre sitt for å sette preg på den hvite veggen etterhvert)
Jeg er vel ingen stor kunstner akkurat, men enkle ting som dette får jeg til.
Heldigvis er ikke grisene så veldig kresne.. 

Lammeflokken har fått prøve ut den nymalte stallen
og det virket som om de trivdes godt.
-selv om det var feil motiv på veggen. 

Litt arbeid gjenstår før det er helt ferdig.
Vi skal bytte ut vindu, male dørene og innredningen i blåfarger.
Men mer har jeg ikke rukket, det var annet arbeid som hastet mer ute i fjøset.
Nå har grisene kommet, så da får jeg bare vente til neste gang stallen er tom.
Men jeg sier meg fornøyd, etter vask og to strøk maling både av tak og vegger. 

Så da gjenstår det bare og se om julegrisen blir ekstra god i år.
-det er jo lov til å håpe...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen et lite spor :)