lørdag 23. januar 2010

Fisk på en fredag!?


Det er fredag og tid for kos, men hva står på menyen? Jo, det er ovnsbakt ørret med ratatouille. Kanskje ikke akkurat noen typisk rett på en fredag, men jaggu så godt det var.




Ratatouille 
er vanskelig å uttale,
men overraskende lett å lage.
Du trenger
2 gule løk
1 rød løk
2 fedd hvitløk
1 aubergine
1 squash
1 paprika 
1 tomatboks
salt & pepper


Skjær løken og skiver og stek den til den blir myk og en fin gyllen farge. Ha i hvitløken mot slutten av steketiden. Skjær aubergine, squash og paprika i skiver. Stek først aubergine, den trenger lengst tid, så fortsett med squash og paprika. Bruk gjerne tre paprika, rød, grønn og gul, for å få flere fine farger på maten. Ha alt opp i en wok-panne og hell tomatene over, gi det hele et oppkok. Vips, så er du ferdig!

Planen i dag var egentlig å lage lettsaltet torsk med sandefjordsmør, men de hadde ikke mer fersk torsk igjen. Derfor falt valget på den herlige ørreten i fiskedisken på Ultra i steden. Det ble både et godt og sunt måltid. Nå kan jeg lage dette også!  


Du trenger ikke være en mesterkokk for å lage god, ovnsbakt ørret. Sett ovnen på 175 grader, ta frem en ildfast form og hell litt olje i. Strø litt salt og pepper på fisken og sett den inn i ovnen i ca 15-20 minutter. Vanskeligere er det ikke. Det varierer litt på steketiden etter størrelsen på fisken, men det får man ta litt på følelsen. 


Neste fiskerett bør vel bli tilberedt på en annen måte, muligens kokt. Jeg kan ikke skryte av at jeg har laget mye kokt fisk, men det må man jo lære seg det også. I alle fall når man er en fiskeelsker. Med de gode rådene i kokeboken bestemor har laget til meg så skal jeg vel klare det også!

Ta opp fisken med det samme den er kokt, 
da får du ikke transmak på f. eks makrell


Takk for tipset bestemor, men jeg tror nok du får noen sms'er når jeg begynner på nye fiskeprosjekt! 

Ønsker alle store og små en riktig god helg! 



3 kommentarer:

  1. Ser ikke ut som studentmat dette Ida.Ser deilig ut! Gleder meg når du er utlært jeg....og tæntis skal komme på festmåltid;)

    SvarSlett
  2. Takk for det ;D Det her så ille godt ut, du må slutte å friste meg sånn :p Alt bra med deg?

    SvarSlett
  3. Hehe, da får du sende meg litt i en doggybag ;D Så bra å høre, hva gjør du for tiden? Studerer? Ja, nå er jeg så klar som det går ann å få blitt. Skulle helst hatt henne i armene i går, men er vell best ho venter noen uker til :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen et lite spor :)