lørdag 14. februar 2009

Sokkemonster

Jeg lurer på hva som egentlig skjer med sokkene inni vaskemaskinen. Har de lyst til å være der, eller er det rett og slett et sokkemonster som liker å spise dem opp? Hvis det er slik at det finnes et sokkemonster, hvorfor i alle sine dager spiser det da bare en sokk av hvert par?
Jeg har prøvd å legge sammen sokkene mine nå, men jeg sitter igjen med mange enslige. Hvor blir de av? Det er det samme hvor lenge jeg samler på dem, det blir aldri tomt for enslige sokker. Jeg vil gå så langt som å forbanne sokkemonsteret. Hva skal man gjøre med enslige sokker?
Innimellom gjør det jo ikke noe om man har to forskjellige sokker på seg, men man blir jo tatt for å være litt rar.

Det husarbeidet pappa avskyr mest er å legge sammen sokker. Det skjønner jeg godt, for så mange like men ulike sokker som han har, det er det vel nesten ingen andre som har. Så da jeg tok fatt på den kjedsommelige oppgaven med å bunte dem sammen var jeg verdens snilleste datter, i alle fall for en liten stund. Det finnes tre typer sokkepar i familien vår, pappas svarte sokker, brodærns nike, umbro og adidas sokker, og mine sokker som finnes i alle morsomme farger. Det er med andre ord ikke vanskelig å vite hvem sokkene tilhører, det er verre å finne de som faktisk hører sammen. Det høres veldig greit ut med pappa sine sokker siden nesten alle er svarte, men neida! De har små, nesten usynlige striper og merker, og alle har forskjellig lengde. Jeg tenkte at det kunne jo ikke gjøre så mye om det ikke var helt likt merke sammen når de var svarte, men der tok jeg feil. Det at bare en tredjedel av sokken synes til en hver tid spiller visst ingen rolle, pappa vil ha like sokker på seg, og da blir oppgaven enda mer kjedelig. Etter at man har funnet alle som er like, sitter man som regel igjen med en hel haug som bare er nesten like. Jeg tok en spansk en og buntet sammen de som hadde någenlunde lik farge og lengde, uten at det ga stor suksess. Pappa gjennomskuet meg, og sa at man ikke kan gå med sokker som har forskjellig lengde.

Jeg trodde at alt ble mye enklere da jeg flyttet for meg selv. Siden jeg bare vasker mitt eget tøy, og har lite rom, skulle det ikke være mulig å ha enslige sokker, i alle fall ikke over lang tid. Der tok jeg imidlertid feil. Det kryr av enslige sokker her, og jeg har nettopp vasket alt skittentøyet og ryddet rommet. Hvor blir de av? Forfølger sokkemonsteret meg, eller har andre det samme problemet? Og hvorfor vil sokkemonsteret bare ha en av hver type?

1 kommentar:

  1. Åh, jeg har akkurat samme problem som deg, jeg starta her oppe med 30-40 par sokker for å være sikker på at jeg hadde nok.
    Nå har jeg vel 10-12 par og en drøss med forskjellige sokker, de er ikke på badet og de er ikke på rommet, har lett overalt, men de er ikke å finne :P

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen et lite spor :)