fredag 15. januar 2010

Club sandwich med kylling


(Trykk på bildet for å få det større)

Første uke tilbake i Trondheim og mat-prosjektet er i gang. Jeg skrev at det skulle bli en fiskerett, men siden jeg har glemt oppskriften i Ullerøy bestemte jeg meg for at jeg ville lage noe ekstra godt til Cathrine. Valget falt på Club Sandwich, hjemmelaget aioli og båtpoteter. Mmm.. Skal si deg det smakte godt jeg! Det var ikke så vanskelig heller...


Jeg startet med å steke noen baconskiver i panna. For å få skikkelig sprøtt bacon, stekte jeg det på svak varme i nesten 40 minutter(!). Jeg brukte kyllingfilét som jeg delte nesten helt opp på langs og "brettet" ut. Marinerte den med litt olje, salt og pepper. (Noen dråper citron, for å få litt syrlighet, men dette kan sløyfes). Jeg stekte kyllingen på svak varme sammen med baconet.
Samtidig kokte jeg egg i ca 10 minutter. Jeg skar opp 4 brødskiver, smurte på litt smør og hvitløk på 2 av dem, og la dem inn i ovnen i noen minutter for at de skulle bli sprø. Vi har ikke brødrister, men ovnen funker like greit. Brødskivene fikk et lag majones før salat, agurk, tomat og egg ble lagt oppå. Deretter kylling, bacon og til slutt den siste sprø brødskiven. 

Potetene ble skrubbet og vasket før jeg kuttet dem opp i ca like store båter. La dem opp i en ildfast form med litt olje i, og strødde salt og pepper over. Det er godt med litt hvitløk eller basilikum også, men nå hadde jeg så mange andre gode smaker at jeg ville ha de mest mulig naturlige. De fikk stå og godgjøre seg i ovnen i ca en halvtime før jeg tok dem ut og danderte dem rundt den ferdige clubsandwichen.  


Til slutt hadde jeg litt aioli over som jeg hadde laget på forhånd. Det var ikke så vanskelig, men litt mer tid hadde nok gjort seg, men Cathrine var sulten såeh... Tror at den hadde blitt bedre om jeg hadde pisket den mer, men smaken var da god for det. Jeg skal spørre kokkene på jobben om de vil lære meg en annen oppskrift, med majones og slikt (tror jeg), for den liker jeg bedre enn denne her. Vi får se hva sommeren bringer.




 Jeg er veldig fornøyd med denne retten. 
Aldri laget det før, og man kan jo undre seg hvorfor. 
Smakte fantastisk med alle de forskjellige smakene
fra aioli, poteter, kylling og bacon.. 
Mmm..  
Det anbefalles på det varmeste!

5 kommentarer:

  1. Shit! Nå ble jeg sulten igjen. Egg, bacon, aioli og kylling hørtes bare superdupert ut i kombinasjon! Har dere den retten på Pøbben nå?

    Klemmer :D

    SvarSlett
  2. Det VAR veldig godt skal jeg si deg :)
    Nei, vi har ikke det desverre, til min store fortvilelse! Men hjemmelaget aioli har vi der da.. og supergode biffburgere ;)

    SvarSlett
  3. Må bli kokk du vettu Ida.
    Gourmetkokk! Nam nam.

    SvarSlett
  4. Cathrine Rollheim16. januar 2010 kl. 11:53

    Der fant jeg endelig ut hvordan man kommenterte.. Er ikke vant til sånn blogg greier jeg vettu ;)
    Siden jeg har tatt på meg jobben å være Ida sin personlige testperson/prøvekanin må jeg vel legge inn litt om hva jeg mente om denne middagen. Det er ikke veldig mye annet å si enn at det var himmelsk! Da dette utrolige måltidet ble servert til meg så det ut som spiselig kunst. Første biten inn fikk jeg en fornemmelse av å sitte på en restaurant med hvite duker, levende lys og en mesterkokk på kjøkkenet. Jeg ønsket å putte all maten inn i munnen på en gang, men også at det skulle vare for alltid. Det endte med at jeg spiste så mye at jeg ble rett og slett sliten, sovnet like etter og drømte om middagen jeg nettopp hadde spist.
    Cathrine sin karkter for denne uken: 10

    SvarSlett
  5. jeeeeeeses... kan å få en mann sulten du! Så kjempegodt ut :D

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen et lite spor :)